CRITERIS DEL DEPARTAMENT DE BIOLOGIA I GEOLOGIA PER LA REALITZACIÓ DEL TREBALL DE RECERCA DE BATXILLERAT
Per poder considerar-se un treball excel·lent el TdR ha de complir una sèrie de requisits:
- Autonomia de l’alumnat en la recerca. L’alumne ha de mostrar “creativitat”, “innovació”, “disseny propi”. EL TUTOR ORIENTA, NO CREA.
- Aplicació del mètode científic. Ha de ser un treball experimental, la qual cosa inclou: dissenys pràctics, dissenys comparatius, etc.. Cal evitar dissenys d’anàlisi estadístic, per aquest tipus de treball recomanem dirigir-se al departament de matemàtiques Els dissenys experimentals han de tenir: objectiu (o plantejament del problema en forma de pregunta), hipòtesi, material i procediment, resultats i discussió dels resultats.
- Referències científiques del treball. El treball ha de fer menció d'articles o treballs similars per poder comparar i verificar els resultat propis.
- Elaboració pròpia d’imatges, gràfics taules, dibuixos.
- Correcció pròpia ortogràfica, sintàctica i gramatical . EL TUTOR NO ÉS UN CORRECTOR ORTOGRÀFIC, NI SINTÀCTIC NI GRAMATICAL.
- Aspectes formals correctes. (bibliografia, webgrafia, peus d'imatges, peus de pàgina...)
- Cal fugir de termes com "part teòrica" i "part pràctica" (no són termes adients a un treball científic). En ciència utilitzem "fonaments teòrics" i "disseny experimental" (on posem el títol del nostre disseny)
|
0p
|
1p
|
2p
|
|
Constància i compliment dels terminis de
presentació
|
Presentació
del projecte i guió del treball material abans de
final
de curs (maig-juny)
|
No
presenta res
|
Presenta
alguna cosa però està molt poc elaborar
|
Presenta
un projecte guió elaborat i correcte
|
Presentació de material de
forma constant (contesta correus, acudeix a cites, compleix el terminis
acordats pel centre).
|
No presenta
cap novetat respecte al guió, no està en contacte amb el tutor
|
Presenta
algunes coses però són insuficients. El treball està endarrerit. No contesta
al tutor
|
El
treball va avançant i està en contacte amb el tutor
|
|
Presenta l’esborrany de tot el
treball el 15 de desembre
|
No
presenta rés o només el guió i alguna petita cosa més
|
Només
una part
|
Presenta
un esborrany complet de tot el treball
|
|
Autonomia
|
Processament, síntesi i
redacció correcta de la informació teòrica.
|
No
redacta bé, el tutor li ha de fer quasi tota l’organització del treball i
part de la redacció
|
S’organitza
part del treball de forma correcta i redacta bastant bé
|
S’organitza
el treball i té una bona redacció
|
Recerca pròpia de recursos per
fer la investigació.
|
No
decideix que ha de fer, el tutor li ha de donar totes les idees
|
Té
algunes idees però el tutor li a d’ajudar bastant en el que ha de fer
|
És
autònom decideix per si mateix tota l’organització del treball
|
|
0p
|
Entre 0,25p-0,5p
|
Entre 0,75-1p
|
||
Originalitat
i concreció del plantejament del tema: actual, inèdit, aportacions
pròpies, .......
|
Tema poc
original
No hi ha cap
investigació ni aportació pròpia
|
Tema poc
original
Hi ha alguna aportació pròpia,
però part és còpia
|
Tema original
La major part del treball és
aportació pròpia
|
||
Conté
abstract
amb dues llengües
|
No, o està mal fet
|
Si, però algunes parts estan
incorrectes
|
Si i està correcte
|
||
Presenta objectius, hipòtesi, resultat i
anàlisi dels resultats amb rigor científic
|
No o falten o són incorrectes.
Sense rigor científic
|
Si, però en falten alguns o
alguns són incorrectes. Poc rigor científic
|
Si i són correctes
Ho expressa amb rigor científic
|
||
Correspondència entre plantejament
inicial i les conclusions
|
Valoració de la introducció. Ha de tenir totes les
parts: contextualització del tema,
motivació, objectius, hipòtesi, metodologia
|
No és adient al treball
|
Falten algunes de les parts o estan mal expressades
|
Estan totes les parts i estan ben expressades
|
|
Valoració de les conclusions. Ha de tenir totes les
parts: síntesi del treball, resultats obtinguts, assoliment o no dels
objectius, afirmació o negació de la hipòtesi, relació amb altres temes
semblants, visió personal
|
No descriu totes les parts
|
Falten algunes de les parts
|
Estan totes les parts i estan ben expressades
|
||
Imatges i referència a la seva procedència. (fetes
per l’alumne, no copiades) (han d’anar numerades i amb explicació i
referència i/o font) (equilibri imatges-text)
|
Les imatges no contenen els
peus, els hi falta la descripció, no estan numerades, no tenen la font
|
Les imatges contenen els peus,
però els hi falta la descripció o no estan numerades o no tenen la font
|
Les imatges ho tenen tot
|
||
Recursos
formals
|
Té
peus de pàgina
|
No té cap dels dos recursos
|
|
Té els dos recursos
Ben citats
|
|
Cita
articles
|
|||||
Rigor bibliogràfic (bibliografia i
webgrafia) correctes (ha de complir els del dossier del centre)
|
No en té o en té però són
incorrectes
|
En té però presenta algunes incorreccions
|
Tot correcte
|
||
Argumentació i profunditat del contingut
I
redacció i ortografia correctes
|
No argumenta només copia idees
La redacció és difícil de
seguir i hi ha faltes d’ortografia
|
Poca argumentació. La redacció
està prou bé. Hi ha algunes faltes d’ortografia
|
Argumenta bé tots els
continguts
La redacció és correcta i no
hi ha faltes d’ortografia
|
||
Presentació de la memòria (tapa enquadernat)
Requisits formals del treball (lletra, interlineat,
justificació, marges, espaiat)
Suport digital
|
L’enquadernat i la tapa no són
correctes.
No compleix la majoria de
requisits formals
No presenta suport digital
|
Hi ha alguns defectes enquadernació
i/o tapa
Hi ha
alguns defectes en els requisits formals
|
La presentació és correcta.
Compleix tots els requisits formals.
presenta suport digital
|
|
0p
|
1p
|
2p
|
|
Disseny
del ppt/prezzi, …(claredat de visualització, equilibri text-imatges...)
|
La presentació és curta o
excessivament llarga i hi ha manca de claredat i moltes errades d’ortografia.
|
És poc visual o hi ha algunes
errades d’ortografia
|
Els mitjans de suport
utilitzats són clars, correctes i equilibrats
|
|
Presentació
personal de l’alumne
|
Utilitza
el registre lingüístic adequat
|
No
l’utilitza
|
L’utilitza
parcialment
|
Ús
adequat del registre lingüístic
|
Té
fluïdesa i recursos per transmetre el contingut
|
No
transmet amb fluïdesa el tema i llegeix o consulta el guió de manera
contínua.
|
Transmet
el tema poca fluïdesa i/o consulta el guió
|
Transmet
el tema amb fluïdesa i sense consultar el guió
|
|
Domini
del tema i contingut que explica
|
No
domina el contingut del tema
|
Domina
i transmet bastant bé el tema
|
Domina
totalment el tema
|
|
Contesta
correctament les preguntes del tribunal
|
Contesta
menys de la meitat
|
Contesta
la majoria les preguntes
|
Contesta
totes les preguntes
|
La SCB considera que s'avaluarà els
treballs de recerca tenint en compte els criteris següents:
§
L’originalitat i concreció del plantejament i del tema.
§
La correcció metodològica: l’adequació dels mitjans i les
tècniques emprats al llarg del treball amb els objectius del treball.
§
La correspondència entre el plantejament inicial i les
conclusions a què s’arriba i el seu rigor científic.
§
La qualitat lingüística i la presentació de la memòria.
§
El rigor bibliogràfic i la citació de les fonts consultades.
§
La referència a la procedència i autoria de les imatges i
il·lustracions utilitzades.
§
L’argumentació i profunditat del contingut.
§
La idoneïtat de les fonts d’informació i la capacitat d’extreure
dades significatives per al desenvolupament del treball.
§
Els criteris ètics en l’abordatge del tema i de la metodologia
emprada.